יום רביעי, 22 ביולי 2009

סודות מחיי המטבח / אנתוני בורדיין

אני ממליץ בחום על ספר סקסי, וולגארי, מרתק, מפתה, המוני, מסקרן ובעיקר כזה החושף את סודות מטבחיהן של מסעדות הגורמה האמריקאיות.

השף אנתוני בורדיין כתב את הספר "סודות מחיי המטבח – הרפתקאות בבטן הרכה של הקולינריה" (Kitchen Confidential), לא בשביל להתנקם במי משותפיו או יריביו לדרך ולא משום שהחליף מקצוע. את ההסבר לכתיבת הספר הוא שוטח בפני קוראיו צמאי הידע, בפתח הדברים:

"הסיבה לכך שאני שופך בפניכם את כל מה שראיתי, למדתי ועשיתי בקריירה הארוכה והמגוונת שלי – בתור שוטף כלים, פועל במטבח ההכנה, טבח טיגון, איש הגריל, מכין הרטבים, סו שף ושף – איננה כעס על המקצוע או רצון לזעזע את ציבור הסועדים. אני רוצה להמשיך להיות שף גם כשהעניין הזה יצא לאור, מאחר שאלה החיים היחידים שאני באמת מכיר. אם אני צריך טובה בארבע לפנות בוקר – הלוואה מזורזת, כתף לבכות עליה, כדור שינה, דמי ערבות, או פשוט שמישהו יבוא לאסוף אותי במכונית מאיזו שכונה גרועה בגשם שוטף – אין שום סיכוי שאתקשר לסופר אחר. אני אתקשר לסו-שף שלי, או לסו-שף לשעבר, או למכין הרטבים – מישהו שאני עובד איתו או שעבדתי איתו בעשרים וכמה השנים האחרונות...
כמובן, יש סיכוי טוב מאוד שהספר הזה יחסל אותי בתחום הזה. יהיו פה סיפורי זוועה, הרבה אלכוהול, סמים, זיונים במזווה, תגליות לא מעוררות תיאבון לגבי טיפול רע באוכל ומנהגים סרי טעם הנפוצים בכל התעשייה. ...
הכול כאן: הטוב, הרע והמכוער. הקורא המעוניין עשוי מצד אחד לגלות כאן איך להכין מנות יפות וטעימות כמו טבח מקצועי בעזרת כלים זמינים אחדים, ומצד אחר להחליט לעולם לא להזמין מול מארנייר שוב. אין מה לעשות חבר."

כמה מילים על שף אנתוני בורדיין –
אנתוני בורדיין, נולד בשנת 1956.
סיים בשנת 1978 את לימודיו ב-C.I.A (Culinary Institute of America) ומנהל כיום את הבראסרי הניו יורקי Les Halles (לה האל).
הספר אותו כתב בשנת 2000 היה ועודנו הצלחה אדירה בקרב אוהבי הספרות והקולינריה, וזכה גם להפוך לסדרת טלוויזיה אמריקאית בעלת אותו השם.

הספר, שתורגם בצורה מופלאה על ידי עדי יותם, יצא לאור בשנת 2004 על ידי הוצאת כנרת והגיע למדף ביתי לפני כחצי שנה. אמנם השף אנתוני בורדיין כיוון בכותרת המשנה לבטן הרכה של הקולינריה, אך הצליח לכוון גם לבטן הרכה שלי ובטוחני לבטנם של עוד "קולינרופילים" רבים כמוני.

ההנאה בקריאתו הייתה רבה והמידע שנספג במהלך קריאתו יקר לעין ערוך.



שלכם,
kubush

1 comments:

אנונימי אמר/ה...

רק רציתי להעיר הערה מהירה לומר שאני שמח שמצאתי את הבלוג שלך. תודה