יום שבת, 22 באוגוסט 2009

הקיורטוש של המגפות

מגפות מציפות את האנושות לאורך ההיסטוריה במיני צורות משונות. לא כל מגפה נושאת שם סקסי שגם זוכה להירשם בדפי ההיסטוריה או מעל דפי העיתונים. כך וודאי לא נוכל למצוא אדם שלא יזכור את מגפות ה"כולירה" (לא זו לא סתם קללה בפולנית, היו 7 כאלה), "השפעת הספרדית" (הנשמעת כמעט כמו מנת טפאס), ה"אבעבועות השחורות" (לא, זה לא סוג של שעועית) ו"שפעת החזירים" שטרם זכתה להגדרתה כמגפה. כולן קטלניות, כולן גבו חייהם של המוני בני אדם וכולן זכו לאין ספור אזכורים אז והיום.

מגפה אחת, שהיא לטעמי הסקסית והמסתורית מכולן, הורחקה מעין כל ונעלמה מעין התודעה תוך התעלמות מוחלטת של ארגוני הבריאות העולמיים. חמור מכך, היחידים שמבליטים אותה הם אויביה המרים, חוגי ההרזיה למיניהם. המגפה, המונצחת בכל פינה אפשרית של חיינו ופוגעת בכושר השיפוט שלנו, טרם זכתה עד כה לכינוי הולם. המגפה עליה אני מדבר היא מגפה תודעתית הגורמת לנו לאכול בצק שמרים בשקיקה ובצורות מאוד מסוימות.
אני מניח שכמוני, רבים מהחולים במחלה חשוכת מרפא זו יודעים שבצק שמרים, בייחוד אם מדובר בבצק כרוך, (בצק שמרים שזוכה לעיבוד הדומה לזה של בצק עלים ומצטיין בסופו של דבר בבצק הבנוי דפים דפים) דורש אופן אכילה מאוד ייחודי. אין הנאות רבות בחיים המסוגלות להשתוות לקילוף דפי בצק קרואסון שזה עתה יצא את התנור, מריח כמו חיים חדשים שזה עתה הגיחו לאוויר העולם, בניסיון (כושל בדרך כלל) להפרידם אחד-אחד. משימה קשה המהווה אחד מתסמיני המחלה הקשים ביותר.

אצלי, התענוג שבהפרדת דפי הבצק מלווה תמיד בויכוח פנימי חריף עם עצמי על הרגע בו תיקרע פיסת הבצק מן המאפה השלם מבלי שוב (אני תמיד מפסיד לי ). אם תעצמו את עיניכם (אחרי קריאת הטקסט בבקשה) ותדמיינו את התהליך והתמונה באיטיות רבה, הרגשות שיעלו בכם יידמו לאלו העולים במהלך צפייה בסצנת סקס סוערת. אז מה אתם מעדיפים? עוד סרט כחול או עוד כמה מן הקלוריות המשובחות שהביאה עלינו במקרה זה התת-מגפה ההונגרית?

בעודי יושב בפעם המי יודע כמה בסניף לינקולן (תל אביב) של קיורטוש, אני תוהה האם מדובר בגימיק או במוצר שהופך את תסמונת הקילוף האיטי לכל כך הרבה יותר מענגת שהוא יישאר עימנו עוד שנים רבות. מבחן התוצאה מראה עד כה שהקיורטוש כאן וגם יישאר עוד זמן רב.


מקורו של מאפה השמרים "קיורטוש" (Kürtős Kalács) בהונגריה ושמו נגזר מצורתו המהווה גליל בצק חלול. על אף שהייתי בהונגריה משך מספר ימים לפני כ-3 שנים, אינני זוכר שהבחנתי או טעמתי את המאפה באף אחת מפינות העיר.

לרשת קיורטוש הישראלית 8 סניפים קיימים ועוד 4 בפיתוח. הסניף היחיד שאני מכיר באופן אישי, הוא זה שברחוב לינקולן בתל אביב. מזה שנתיים שאני פוגש מעת לעת את הקיורטוש שתוקף אותי מתוך החנות הצהובה וקורא לי לבוא לבחור את הטעם הבא. הקיורטוש הוא מאפה שמרים המורכב מפס בצק ארוך המלופף על גליל המוכנס לתנור בטמפרטורה גבוהה ובציפויים שונים (קינמון, שוקולד וחלבה, אגוזים ועוד). הגליל הזוכה לצבע מהגוני נשלף מהתנור, בעוד הריחות האופפים את המקום נודדים גם מחוץ החנות להדביק בטירופן עוברי אורח נוספים.

בפעם האחרונה שעצרתי בלינקולן לקפה וקיורטוש נפגשתי במקום עם אחותי וחמותה ו'. את טעמיה הקולינארים וביקורתיותה של ו' למדתי להעריך עם השנים ולכן חששתי מעט שהטעמים ההונגרים לא יישאו חן בעיניה. לא מיני ולא מקצתי. ערכנו במקום מבלי להתכוון לכך שולחן שכאילו הוכן היטב ליום בו לא יהיה יותר סוכר על פני כדור הארץ.


ב"קיורטוש" מוכרים, בנוסף לקיורטוש, מיני מאפים שונים. כך מצאנו את עצמנו "דוגמים" עוגת תפוחים, עוגת ריקוטה לימון, טריקולד ומחסלים חיסול ממוקד, בקילוף עדין ומתמשך, את קיורטוש השוקולד שלנו. הקפה שליווה את ארוחת השחיתות הזו היה כטיפה בים ולכן התווספו אליו לא פחות מ-4 בקבוקי סודה. הטעמים היו מצוינים. כדאי רק לעדכן את משרד הביטחון שיש לחדש את מלאי הסוכר לשעת חירום.

השירות במקום לבבי וחייכן, המנות גדולות מכפי שאדם ממוצע יכול לשאת (בואו נאמר שאנחנו מקרה קיצון חריג) והמחירים הוגנים.

עד שתימצא תרופה לתת-מגפה ההונגרית, אני ממליץ לכל מי שחש פתאום במתקפה ההולכת וקרבה, לפנות למרפאת הקיורטוש הקרובה למקום מגוריו ולא לשכוח לקחת את ו', אחותי ואותי ככוח עזר סיעודי.

קיורטוש. סליחה – קובוש.

נ.ב. - למי שמעוניין לראות את אופן ההכנה -

7 comments:

עמיקי אמר/ה...

הקיורטוש הוא סכנה מתוקה לאנושות! יאמי.

מיה שקרל אמר/ה...

לא, אתה לא בסדר...
שבוע שעבר נפתח סניף סמוך לבית והייתי מאד גאה בעצמי שעצמתי עין כל פעם שחלפתי לידו... למה שעשית יהיה מחיר כבד!
|יאממממ|

מוטי עופר אמר/ה...

קיורטוש הוא באמת סכנה מתוקה מאד!!!
כל בעלי נטיה לפתח עליה באחוז הסוכר בדם (ולא רק) חייבים להזהר!
אשתי שתחיה, שכידוע לכל המכרים שלי היא ממוצא הונגרי, "גילתה" את הקיורטוש לאחרונה במקרה כאשר ביקרה אצל משפחתה בירושלים. אז כשחזרה פעם מאיזה סיבוב קניות מת"א, ראתה כנראה את המאפיה ברח. לינקולן ולא התאפקה וקנתה כל מיני מאפים בנוסף לקיורטוש בשלושה סוגים שונים.
אין צורך להוסיף שכנראה רמת הסוכר שלי (שגם כך היא בגבול המסוכן) עלתה פלאים (אפילו שלא בדקתי...) ובנוסף ל"נזק" הכספי (שראיתי את גובהו לאחר כמה ימים בחשבון כרטיס האשראי שלה באינטרנט) זה מביא כנראה גם נזק בריאותי.ראו הוזהרתם! אבל, אין מה להוסיף - זה מאד טעים, יאמי.

אגב, לא ידעתי שו' - חמותה של אחותך היא הונגריה. נו, טוב: בפעם הבאה כאשר גם אני אחליט לבוא למאפיה הזו לקפה ומאפה אז אזמין את אחותך וחמותה - אבל על חשבונה!!!

הילית אמר/ה...

קובוש, מארה על ראשך, למה הכרת לי את הדבר הזה???

כל טוב

אנונימי אמר/ה...

אני גרה באחד העם אחד ופורמת את הקורטוטוש הזה על בסיס יומיומי
מה אני אגיד לכם???
גורמה גורמה גורמה!!!
רובן אומר לי שהשמנתי, אבל מ'ככככככפאת לי???!!!

אני הכי אוהבת את זה עם החלבה והקצחחח

מירי

שלומי אמר/ה...

את הקיורטוש פגשתי לראשונה לפני כשנה בארץ המוצא שלו (הנוגריה למי שלא הפנים מהכתוב) וטעמתי אותו שוב גם בארצנו הקטנה והאמת שהמקור עולה על הקיים בארץ אך זה עדיין שווה את הקלוריות שמכיל בתוכו.

ורד אמר/ה...

אני היא ו' (חמותה) ואני כלל לא הונגריה.
סתם קיורטושית...