יום שבת, 12 בדצמבר 2009

לפיד קרמיקה - זיכרונות ילדות


נוסטלגיה פעמים רבות נתפסת כחיבור שלנו לשורשים. אך מהי בעצם נוסטלגיה אם לא געגוע לדברים שחלפו ואינם? זיכרונות מאירועים שעיצבו אותנו לאורך השנים, רגעים עם אנשים שהיו ואינם, ומקומות שהיוו מרכז חיינו ונעלמו עם השנים החולפות ביעף.

אני מודה כי אני מרבה לחשוב על מה שנעלם, על לכתם של אנשים ועל חוסר הוודאות שהחיים טומנים בחובם. רגע אתה מחבק את האנשים הקרובים אליך ורגע הם נמוגים.

אנחנו דואגים לתעד ולהנציח את הארעיות הגשמית שלנו בכל אמצעי אפשרי, החל בצילומים משפחתיים וכלה בכתיבה אוטוביוגרפית או כל סוג אחר של תיעוד, שילכוד את זיכרונותינו באלבומים ובדפי היומנים. גם אלו יכולים להיעלם או להיחרב בצורה זו או אחרת ויחד עם זאת הם עמידים הרבה יותר מפני פגעי הזמן.

הזכרתי בפוסט הקודם שלי על נלו את המפעל בו עבד אבי - "לפיד". המפעל היה אחד מבין שלושה מפעלים בולטים לייצור קרמיקה בארץ (לפיד, נעמן, חרסה) ושכן ממש מעבר לפינה בה שוכנת מסעדת נלו, על דרך אילת ביפו.לפיד שהייתה בבעלות קונצרן כור, שסגר את המפעל (בימי ישראל קיסר כמזכ"ל ההסתדרות, אם אני זוכר נכון) בסוף שנות השמונים של המאה ה-20.

מפעם לפעם היה אבי מביא אותי למפעל לסיורים במה שנראה היה לי אז כאולמות רחבי ידיים, מכוסים באבק החרס. אני זוכר היטב את התנורים הלוהטים, שגודלם גם כן היה כחדר ושימשו לשריפת תוצרי המפעל, את הפס הנוסע עם כוסות הקפה בעיצובה של ציונה שימשי עליהם עזרתי באחת הפעמים להדביק מדבקות ריבועיות אדומות של הלוגו "לפיד". עוד אני זוכר ניסיונות של אחותי ושלי להמציא מחדש את המונח אמנות נאיבית אגב ציור על כוסות, צלחות ומרקיות שחלקן קיימות עד היום.

עבור ילד ב-10 שנותיו הראשונות היה המפעל קסם של מקום. דבר לא היה חסר שם - לכלוך, אנשים מקסימים שלחלקם המצאתי שמות (כמו פלפל, בעקבות תקרית בה זריתי על לשונו בטיול המפעל לטבריה פלפל שחור), קרמיקה רכה לשחק עימה ו"שיעורי" ציור מאמניות נפלאות ואבא אחד כמובן שדאג להיות המכונאי הכי טוב במפעל.

אם ישנם ביניכם כאלו שאינם מכירים את תוצרת לפיד או שלא שמעו עליה, מספיק יהיה אם תהפכו מעט מן המאפרות, כוסות, ואזות, צלחות שיש לכם בבית או בבית חברי משפחתכם הבוגרים יותר ומיד תגלו את המילה "לפיד" אם בדפוס או בכתב יד. לא מעט פסלים ייצר המפעל הזה שכיום נחשבים פריטי אספנות של ממש.

קרמיקה ששווקה לכל וועדי העובדים, קרמיקה דה לוקס במחירים שווים לכל נפש. קרמיקה שהייתה ועודנה כמעט בכל בית בישראל. אם אתם לא מאמינים לי מספיק שתסתכלו בסלון של ליאורה ויורם מהסדרה קרובים קרובים ותבינו איזו השפעה הייתה למוצרים הללו על עיצוב הפנים של המאה הקודמת בישראל.

9 comments:

עמיקי אמר/ה...

החתולים האלה של לפיד שוכנים גם במטבח של אמא שלי, כמו גם בעוד בתים רבים אני בטוח :)

אנונימי אמר/ה...

קובי
נוסטלגיה......
תאמין או לא, המילה "לפיד" היתה הראשונה שידעתי לקרוא.
זה היה כתוב בכחול +לוגו (אז קראו לזה סתם "סמל") על האסלות הקטנות בגן הילדים.
אז תוך כדי השתנה, ידענו לכוון ולקרוא את האותיות הראשונות ואת המילה הראשונה בחיים.
סיפור, מה?
שבת שלום,
ניר

רחלי אמר/ה...

מקסים :-)
להוריי יש כל מיני כלים עם דוגמת העיגולים (מצד ימים למעלה בתמונה - בכל מיני צבעים של חום), וגם אני בעלת תבנית אפיה עם הדוגמא הזו, שמצאתי בחנות יד שניה.

צלחות קורנינג אמר/ה...

איזה חומר מקסים זה קרמיקה. אני כלכך אוהב כלי הגשה ואוכל שעשויים מקרמיקה, מוסיפים מראה נהדר למנה ונותנים הרגשה של מנה יוקרתית.

ניצה אמר/ה...

איזה כיף למצוא עוד אנשים שמחזיקים כלים כאלה. אני "ירשתי" מסבתי כמה צלחות (אלה שמופיעות בתמונה הקטנה, עם העיגולים הצבעוניים), ואני כל כך רוצה להשלים את הסט... יש למישהו מושג איפה אפשר למצוא עוד?

אנונימי אמר/ה...

מצאתי בחנות יד שניה סט צלחות מקסימות של לפיד, אך תהיתי אם הלכה בה נצבעו הכלים בתקופה זו בארץ היא לכה ללא עופרת. כידוע לכם, לקח זמן עד שהבינו את הסכנות שבחומר הזה. האם מישהו יודע משהו על זה?

אנונימי אמר/ה...

יש לי סט שלם של לפיד במצב מושלם למכירה. למי שמעוניין 054-6543016

אנונימי אמר/ה...

יש לי כזה סט למכירה במצב מושלם 054-6543016 ירון

קובוש - קובי קלייטמן אמר/ה...

ירון - מציע לך להעלות את פרטיך בדף הפייסבוק של לפיד שפתחתי ואף לפרסם שם תמונות של מה שיש לך