יום ראשון, 27 במאי 2012

ראיון עם מרים בן יהודה זוכת פרס חובבי יין צעירים בתחרות ירדן


שיחה עם מרים בן יהודה, זוכת קטגוריית חובבי יין צעירים של תחרות ירדן מבית יקבי רמת הגולן, מגלה אישיות מיוחדת של בחורה עם אספירציות גבוהות שלא שוכחת את מה שאמר אנטוניו פורשה "אם לא תרים את עיניך תחשוב שאתה נמצא בנקודה הכי גבוהה". ג'נסיס רובינסון היזהרי – מאחוריך!

מרים השמאלית ביותר. צילום: גיל גבעוני
מרים בן יהודה, בת 30, נולדה בישראל, אך נדדה בגיל מאוד צעיר לצרפת עם הוריה וחזרה ארצה כעולה חדשה לפני 4 שנים. מנדודיה אלו הרוויחה לא מעט. אוריינטציה לשפה העברית, טעמי המטבח והיין הצרפתי ואת בעלה אדם.

למרים אמנם לשון המבטאת צרפתית כבדה אבל ישראליות מתפרצת מכל איבריה האחרים. כך לאחר שמצאה עצמה מתוסכלת מחוסר היכולת לתקשר עם עובדי שגרירות ישראל בפריז, כל אימת שהייתה צריכה לחדש את דרכונה, החליטה מרים להביא תיאוריות למעשים. מרים קיפלה את הציונות אותה החדירו לה הוריה לאורך השנים והחליטה שלענות לכל שאלה בעברית "בונז'ור" זה לא מספיק. כך מצאה את עצמה לפני 7 שנים באולפן ללימוד עברית בקיבוץ משמר השרון.


איך בכל המסע הזה משתלב היין?

לדברי מרים בעת שהותה שקיבוץ משמר השרון, אביה הגיע ארצה לבקרה. מרים שהחלה אז להסתקרן בכל הקשור ליין אך לא היו לה האמצעים לבחון אותו, ביקשה מאביה "כמו כל ילדה מפונקת" שייקח אותה לאכול בבית היין של קיבוץ מעברות. אביה שהסכים כמובן בחר יחד עם מרים במסעדה יין של שאטו גולן. למה שאטו גולן? כי אם זה בישראל וזה שאטו, אז זה חייב להיות טוב. שניהם אהבו את היין, אלא שאביה הופתע מאוד מאיכותו היות וזכר את שנות ה-80 בישראל בהן לא היה לו ממש נח עם יין ישראלי ואילו עכשיו גילה עולם אחר.

מאז בכל תמונה שמרים יכולה להעלות על דעתה יש בקבוק יין ברקע. אבל, מאחר והתעורר הרצון להעמיק את הידע עוד, וכדי לדעת כיצד לבחור יין ולהבין מדוע היא אוהבת אותו, מצאה את עצמה מרים בקורס היין של מכללת רמת גן. כל הידע המקצועי הוא תולדה של הקורס. כבר בשיעור הראשון אותו לימד ארקדי פפיקיאן מצאה עצמה מסוקרנת עוד יותר מעולם היין. לפני כן, הכול היה הרבה יותר אינטואיטיבי.

"אומרים שלצרפתים יש את זה בדם, אני באמת מאמינה בזה. אבא שלי היה שותה אבל לא היה צריך לבחור טוב את הבקבוק. בשישי בערב היינו שותים יין כשר שלא היה הכי טוב בצרפת אבל ידענו לבחור את הטוב יותר. בכל זאת יש משהו בדם"

כל מרצי קורס היין ידועים כמי שמתלוננים על כך שרמות שתיית היין בארץ זניחות ביחד למדינות אירופה. אז הנה בעקבות השאלה כמה יין שתתה מרים לפני הקורס ניתן לרשום הצלחה ברורה. לפני הקורס היו אלו 1-2 בקבוקים בחודש ואילו עתה 1-2 בקבוקים בשבוע.

מרים, האם את קוראת על כל יין לפני שאת בוחרת אותו או שהבחירה גם היום אינטואיטיבית?

"כשהתחלתי עם הקורס החלטתי שאני רוצה להכיר דווקא את היין הישראלי, להתמקד בישראל. ככה התפתח בראש הרעיון לתת לתיירים צרפתים את ההזדמנות לחוות את "דרך היין הישראלית". רעיון אותו מפתחת מרים בימים אלו. תיירים צרפתיים יהודים מסורתיים הולכים רק ליקבים הגדולים. אחרי שלמדתי שיש כל כך הרבה יקבי בוטיק איכותיים כשרים ולא כשרים, זו הזדמנות לתיירים הפתוחים יותר להכיר אותם. התאהבתי ביין הישראלי."

למה התמודדת בתחרות?

"האמת היא שבעלי הוא שראה את הפרסום בעיתון. חששתי בהתחלה כי בזיכרון שלי מצרפת גם בלימודים יש תחרות מאוד קשה ובכלל התחרויות מאוד קשות ורציניות. אבל בעניין היין הבנתי שיהיה כיף ללמוד ולהתמודד במשהו שאני אוהבת"

מרים עדיין מתקשה להתמודד עם הידיעה שזכתה בקטגורית החובבים הצעירים. אחרי חודש שלם של התרגשות שהחל עם שליחת השאלון הראשוני, התמודדות בחצי הגמר ואח"כ הגמר עצמו, הבינה מרים שההתמודדות בתחום זה הייתה עבורה מהנה. "אתה יודע שזו תחרות, צריך להיות מוכן ולעשות סוויץ' ולהבין שיש בך משהו שונה מאחרים. זו הייתה התרגשות גדולה"

היה מישהו שהתרגשת לפגוש במסגרת התחרות?

"האמת היא שהכרתי מישהו מדהים, ויקטור שונפלד היינן הראשי של יקבי רמת הגולן. אדם מדהים... ראיתי שהוא לקח את התחרות ברצינות שאני מכירה גם מצרפת. הרבה מהשופטים רצו גם לבדוק ידע וגם קצת להתבדח אבל הוא היה מאוד רציני. בחן אותי על הערכת יין, רשם כל דבר שאמרתי. זו הייתה התחנה הכי חשובה בשבילי כי סה"כ יש תיאוריה שאותה כולם לומדים. היה מדהים איך כל המתמודדים היו מדהימים בכל מה שקשור לתיאוריה, הם ידעו כל דבר על הכל. אבל בהערכת יין אתה נותן את הרגש שלך, מה שאתה מרגיש, גיל היין, ארומות, אמרתי כל מה שאני מרגישה ורואה. בסוף כשהיינו בבר ברפאל ויקטור בא אלינו לומר מה טעמנו ואמרתי לו שזה היה לדעתי בלנד בורדולזי ע"ב קברנה סוביניון והוא אמר שזה אכן קברנה סוביניון שמחתי מאוד. שיש לי את היינן הראשי של יקבי רמת הגולן שאומר לך שהיית בכיוון הנכון זה וואוו.

איך תמשיכי מכאן? לקטגוריה הבאה?

"בהמשך אני רוצה עוד ללמוד, אפילו ביום התחרות רציתי לקחת את הספר להמשיך לקרוא לפני שהלכתי לישון. זה סימן טוב כי זה עושה לי כיף."

"לגבי קטגוריה גבוהה יותר, לא בטוחה עדיין כי זה מצריך עוד הרבה יותר ידע. אבל למה לא? צריך להמשיך ללמוד הרבה ולנסות אולי להשתלב בתחום. אני רוצה לממש את פרויקט התיירות כרגע. לא ברור לי מבחינת עבודה. אמרו לי אולי להיות סומלייה... למה לא.. אבל אני צריכה ללמוד יותר בשביל זה. הפנטזיה היא להיות מבקרת יין כמו ג'נסיס רובינסון.

להכיר אנשים, את הייננים והכורמים, את אופן העבודה ואיך מגיעים לתוצאות כאלו, זה מדהים. אני מאוד אוהבת להיות בקשר עם אנשים ותחום היין זה כמו סובלימציה של כל מה שקשור לתקשורת. זה מקרב אנשים. אני גם מאמינה בהפתעות ויכול להיות שיהיו הרבה הזדמנויות שאני לא יכולה לצפות. נדבר בעוד כמה חודשים. "

קובי קלייטמן