יום שבת, 16 בפברואר 2013

חטא היוהרה ברשת השיווק


בימים האחרונים נתקלתי ברחבי תל אביב בשלטי פרסומת של רשת שיווק מזון ידועה. לאותה רשת שיווק יש חלק לא קטן במה שאנחנו קוראים המהפכה הגסטרונומית בישראל. ברשת קיימה את מצוות הגלובליזציה והביאה לפתח מקררינו מוצרים שרשתות אחרות לא היו מעיזות להביא, בעיקר בשל תעודות הכשרות שעל קירותיהן.

דווקא בשל כך, התפלאתי כשקראתי את שלטי הפרסומת של הרשת. אין ספק שיש לנו בעיה כישראלים שעדיין מגבשים את זהותם הקולינארית, בהכרה של פריטים רבים מרפרטואר הגסטרונומיה העולמית. טרם הגענו לשלב בו נדע להבדיל בין זני פירות וירקות, גבינה כחולה היא לרוב עדיין גבינה כחולה ולא כזו העונה לשם בלו סטילטון, רוקפור או קבראלס, חרדל הוא סתם עוד משהו צהוב שיוצא מבקבוק לחיץ ויין הוא משהו ש-95% מהאוכלוסיה קונה ברשתות הגדולות בעיקר לקראת החג מבלי להתייחס יתר על המידה לאיכויות הקיימות.

כרשת שהביאה עושר כה גדול של מוצרים לישראל ודווקא צריכה לקחת חלק בחינוך התושבים לאיכות, לא יכולתי שלא להזדעזע ממודעות בלשון "איזה חרדל מעאפן כולו מלא גרגירים" או "גבינה צרפתית עאלק, הכל פה עובש!" או "סליחה, הקרפצ'יו שהבאת לי נא" והנה אחת בנוסח שנות ה-80 (למי שזוכר את הפרק בו אביתר מחפש עבודה ב"קרובים קרובים") "למה בציר 2007, אין לך משהו חדש יותר?"

עוד הגדילה לעשות הרשת (או משרד הפרסום שלה שכנראה יותר מדי גבינה סתמה את מעבר החמצן למח עובדיו) והוסיפה בעקיצה, סוגריים. ומה בסוגריים? "מי שמבין נהנה יותר". אז לא רק שצחקנו "הפוך על הפוך" על כל אלו שאולי לא יודעים למה יש חרדל עם גרגירים או למה בגבינות צרפתיות מסוימות (כמו בעוד אחרות מרחבי העולם וישראל) יש עובש, המפרסמים הגדילו לעשות ואף טרחו לציין בפני הקוראים, כי אם אינם יודעים הם כנראה לא מבינים, אז חבל על הזמן ושפשוט ימשיכו לדרכם.

אני מבקש למחות מכאן בכל תוקף על הזלזול של הרשת עצמה בתפקידה כפורצת דרך לישראלים רבים שלא הכירו רבים מהמוצרים שהביאה הרשת אל עולמם. עוד אני מוחה על הדרך המזלזלת בה החליטה הרשת, לפנות רק לאוכלוסיה מסוימת שתדע לפענח את כוונת המפרסמים המתחכמים. חטאתם לכוונתכם המקורים להביא קונים חדשים אל חנויותיכן היפות, בתקווה שזו אכן הייתה הכוונה (לפרסם עבור קהל שבוי נראה לי מיותר).
החמור מכל הוא שהחטא נעשה ביוהרה מטופשת שאינה מצחיקה ולו במעט. ועכשיו יבין אותו פלוני שחרדל עם גרגירים אינו פסול או שיין מ-2007 אינו פסול? תגידו לי אתם.

זו – אינה – דרך – לחנך – או - למכור (ומי שיבין יהנה יותר).

קובי

7 comments:

מרינה אמר/ה...

בגבינות אני כנראה מבין, אבל ביין מזדהה עם הפרסומת.
אם לא היו לי חברים שילמדו אותי קצת על איכויות יין, עדיין הייתי חושב שיין אדום זה איכס. ובתור איכס בטח שלא הייתי קונה בקבוק ב-100+ שקל לנסיון.
הם מדי פעם עושים טעימות, אבל לא של יינות איכותיים (לפחות לא טעמתי אחד שאהבתי אצלם). אז לא יודע אם לרשת יש סיכוי לחנך את הלקוחות.

אנונימי אמר/ה...

צודק לגמרי!! ציניות מכוערת.

Unknown אמר/ה...

אז... באיזו רשת מדובר?

Unknown אמר/ה...

מסכימה עם הנאמר, אם כי אני לא יודעת באיזו רשת מדובר ( = אני לא יוצאת הרבה מהבית :) )

זן-אור אמר/ה...

אני חושב שיש לשפוט את הקמפיין לפי קהל היעד שלו.

כמו שציינת, גם אני ראיתי את השלטים ברחבי תל אביב.

--- ולא בשום עיר אחרת! -----
(ואני מסתובב קצת, לאחרונה ;-))

אם קהל היעד הוא קהל שמחשיב עצמו מבין, ואוהב להרגיש כזה - הקמפיין הצליח.

שים לב שהרשת לא באמת הלכה רחוק מדי עם קביעת הרף של מי מבין ומי לא.

אתה יודע שבחרדל איכותי יש גרגרים - אתה מבין!
(מה זה משנה שיש גם סוגי חרדל עם גרגירים פשוט זוועה וחרדל חלק מעולה! )
אתה יודע שיין נחשב טוב אם הוא מבנת בציר "ישנה" יותר? אתה מבין!

(מה זה משנה אם מעל ל 90% מהיינות מיועדים לשתייה בשנה הראשונה עד שלישית לחייהם? :-))

וכו' וכו'...

לדעתי מדובר בקמפיין שנועד לגרום לקהל שרוצה להרגיש מבין - להזדהות עם הרשת.

לא נכנס לשאלה אם הפרובוקציה נכונה או לא מבחינת תדמית רשת, אבל אין לי ספק שעל חלק מקהל היעד המדובר - זה עבד...

קובוש - קובי קלייטמן אמר/ה...

לתל אביב נכנסים למעלה מ-100,000 אנשים כל יום, כך שלומר שהמודעות מיועדות רק לאוכלוסייה תל אביבית היא בגדר בעיה. החשיפה היא גבוהה הרבה יותר מכך.

שנית, אותו קהל יעד שחושב שהוא מבין, כבר קונה שם כך אז איזו הצדקה יש לקמפיין הזה?

ושלישית אני חוזר לטיעון הראשון שלי של חינוך הקהל הישראלי באשר הוא. תסבירו מה ההבדל בין חרדל עם גרגירים וכזה ללא, תסבירו מדוע יש בגבינה עובש. אל תותירו אנשים לבורות שמסתיימת בכך שאנשים אחרים ממותגים כ"פלצנים" או אוכל אחר שהפך נגיש, דווקא מרחיק

דורי גולדשטיין אמר/ה...

קובי היקר,
אתה כ"כ צודק שבא לי לבכות(לא ממש) מההתאמה בין הדברים שאתה אומר למה שעבר לי בראש בזמן שעברתי ליד המודעות הללו.
אני שמעולם לא קניתי ברשת הזאת - כעת בטוח שלא אעשה זאת. מי שחושב שהוא יודע יותר טוב ממני, לא יהנה ממני. לא כלקוח ולא כחבר.